Bildlektion VT 07/05-2015

Hej!
 
Idag var sista bildlektionen innan redovisningen och eftersom jag låg lite efter planeringen fick jag jobba extra hårt för att hinna klart med mina bildprojekt. Jag hade påbörjat mitt grupparbeta samtidigt som jag fortfarande arbeta på mitt första bildprojekt så det blev lite stressigt att hinna med båda eftersom båda hade ganska mycket jobb kvar. Mitt första bildprojekt krävde mest jobb för att jag skulle bli klar med det. Jag hade inte hunnit lägga så mycket tid på det innan eftersom all min fokus gick till grupparbetet och när jag väl bestämde mig för att arbeta på mitt första bildprojekt så krävde det att färgen torkade innan jag kunde måla igen eftersom jag då målade ganska stora områden (himel, havet, stranden osv..) så det blev svårt att håla fokuset på den en hel lektion och faktist få något gjort också. Det har varit lättare att arbeta på grupparbetet eftersom vi var två och för att det var lätt att arbeta med det när man väl satt igång. Men det var också ett väldigt tidskrävande projekt eftersom det var väldigt stort och varken jag eller Matas var så kunniga med de olika teknikerna vi använde oss av.En lektion kunde gå åt till att bara ta bilder eftersom vi ville ha perfekta vinklar och så bra ljussättning som möjligt. En annan lektion gick åt till att göra rekvisitan till fotot där vi behövde flaggor som vi sen skulle hålla i och få med i den slutliga bilden. Eftersom det inte fanns några flaggor vi kunde använda så fick göra egna med hjälp av tyg och symaskiner från syslöjden och trästavar från träslöjden. 
 
Jag kände att mitt första projekt var den största prioriteringen eftersom den krävde att jag använde mig att målarfärg som jag bara kunde få tag på när jag är på bildlektionen. Grupprojektet krävde bara lite photoshop arbete vilket jag kunde göra hemmifrån på min dator. Jag pratade först med Matas och vi kom överens om att jag skulle göra färdigt mitt första projekt medan han arbetade på vårat grupprojekt. Innan jag satte ingång kom vi överens om hur vi ville göra bilden så att Matas kunde få med hans egna och mina idéer. 
 
Det jag hade kvar och ville ha med på mitt första projekt innan lektionens början var vågor i vattnet, en mer detaljerad himmel och en siluett av en flicka på stranden. Jag tittade på liknande målninger med brytande vågor som insperation och sen bestämde jag mig för hur jag ville göra det. Jag fick stor hjälp från Jonathan som kunde spendera hela lektionen med att hjälpa till mig. Han bidrog med många idéer och tekniker till att måla vågor och uttrycka en känsla i bilden som vi sen använde oss av med hjälp av mina egna tekniker och idéer. Vår gemensamma tanke var att först måla ljus-gröna "kullar" diagonalt på vattenytan. Sen målade vi med starka vit-blåa färger på toppen eller mitten på de gröna kullarna beroende på vilken höjd vi ville ha vågbrytningen i. Eftersom vi inte kände att det behövde finnas någon bestämd höjd på vågbrytningen så blandade vi dem för att skapa lite variation i bilden och göra den mer "naturlig". 
 
 
Jag blev väldigt nöjd med resultatet. Som du ser så varierar sättet vi målade vågorna på ganska mycket. De med tjockare vågbrytningen (den ljusa/vita delen av vågen) var min variant och de med en tunnare vågbrytning var Jonathans variant. Även fast vi hade olika varianter hjälptes vi åt med att måla alla vågor. Stjärnorna och stenarna nedanför kullen var min sista touch innan jag behövde avsluta lektionen. 
 
Det var fortfarande en del kvar som jag ville måla men tiden räckte inte till. Om jag hade varit mer produktiv på tidigare bildlektioner hade jag kanske hunnit det men jag är fortfarande jättenöjd med min målning och jag skulle inte hunnit så långt som jag gjorde utan Jonathans generösa hjälp. Med målningen känner jag att jag överträffade min egna målningsförmåga och den är precis som jag hade tänkt att jag ville ha den. Den kanske inte har med alla detaljer med den uttrycker fortfarande samma känslor som jag gick efter i början och det är allt jag kräver. 
 

Kommentarer:

1 Fredrik:

Mycket bra och tydlig genomgång av dina tankar och idéer kring ditt projekt. Jag hade gärna sett mer bilder kring hur det har förändrats längs med vägen själva processen. Skriv nu om en konstnär du gillar och gör en bra redovisning så fixar det sig. Lycka till på resovisningen

Kommentera här: